jpvuorela

Maassa maan tavalla? No ei

Ovatko kaikki kulttuurit yhtä kehittyneitä ja samanarvoisia? No, määrittele kulttuuri.

En suostuisi elämään yhteisössä, jossa käsky "Älä himoitse lähimmäisesi aasia" olisi samanarvoinen kuin "Älä tapa". Kyse on arvoista. Arvot eivät ole mitä tahansa normeja, ne ovat perustavanlaatuisia. Siksi en ihan ymmärrä, mitä edes voisi olla "moniarvoisuus".

Maassa on noudatettava maan lakeja. Jotkut oikeusjärjestelmät ovat kehittyneet pitemmälle kuin toiset.

Mutta kun sanotaan "maassa maan tavalla", annetaan "tavoille" kohtuuttomia merkityksiä. Minusta tavat liittyvät sellaisiin asioihin kuin ruoka, pukeutuminen, tervehtiminen ja viihde.

Menisitteko bileisiin, joiden isäntä määrittelee, tervehditäänkö kumartamalla vai kättelemällä; pukeudutaanko sariin vai takkiin ja housuihin? Minä en menisi. Enkä asuisi maassa, jossa tuollaisista asioista keskustellaan ikään kuin ne pitäisi jotenkin yleisesti lailla määrätä.

Siksi "monikulttuurisuus" on vääjäämätön tosiasia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Seppo Hildén

huokaus.

profiilin mukaan blogisti on yhteiskuntatieteilijä. Hukkaan on mennyt sekin koulutus kun blogisti tekee noin yksipuolisia päätelmiä yhteiskunnan toimintatavoista.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Varmaan sinulla on jotenkin paha olla, mutta kiva olisi kuulla jokin nimenomainen mielipide jostakin yhteiskunnallisesta tosiasiasta. Aikaisempi kokemus osoittaa, että tietosi jopa vallan kolmijaosta ja Suomen poliittisesta järjestelmästä ovat aika hatarat.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"En suostuisi elämään yhteisössä, jossa käsky "Älä himoitse lähimmäisesi aasia" olisi samanarvoinen kuin "Älä tapa"."

Elät kuitenkin sellaisessa kulttuurissa, jonka perustan yhtenä kulmakivenä on käsky: Älä himoitse lähimmäisesi karjaa, vaimoa äläkä mitään mikä on hänen omaansa!

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Niin, tunnetko ketään, jonka mielestä kaikki kymmenen käskyä olisivat samanarvoisia? Universaalit säännöt ovat "älä tapa" ja "älä varasta". Ne ovat biologisia tosiasioita.

Suurimmat poliittiset riidat liittyvät siihen, mitä on varastaminen.

Heli Hämäläinen

Professori P. J. Muukkonen opetti yksityisoikeuden tunnilla Helsingin kauppakorkeakoulussa että "on olemassa idealismia ja realismia, idealismi on kansainvälinen oikeus ja realismi taas kansainvälistä politiikkaa".

Kymmentä käskyä voi kiertää määrittämällä riidanalainen esine yksipuolisella julistuksella omaan omaisuuspiiriin kuuluvaksi. Se mitä kutsutaan varastamiseksi on tuon esineen palauttamista sen oikealle omistajalle.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Eikös jossain kansanrunossa Väinämöinen kieltäny makaamasta toisen kumppania ja ottamasta toisen omaisuutta. En ole kuitenkaan mistään onnistunut löytämään ovatko kiellot ajalta ennen vai jälkeen kristinuskon saapumisen n. 700-1000 jaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ihmislajin Dunbarin luku on siinä 150. Alun perin biologinen vaatimus on tietysti "älä tapa omia" suurin piirtein tuon kokoisessa porukassa. "Omien" määrän laveneminen on sitä, mitä voisimme kutsua kulttuuriseksi "kehittymiseksi".

Antti Jokela

Hyvä määritelmä! Yksilötasolla päätämme itse kuka kuuluu omiimme.

Minkä hyvänsä yhteisön identiteetti määrittyy sen mukaan, miten se kokee eroavansa muista. Jos on olemassa me, niin täytyy olla olemassa muut. Nämä muut jokainen määrittelee suhteessa ryhmäänsä joko rakentavasti hakemalla yhteisiä tekijöitä tai hajottavasti hakemalla erottavia tekijöitä. Jalkapallofani voi kokea toisen jalkapallofanin ystäväksi yhteisen harrastuksen vuoksi tai viholliseksi, koska hän kannattaa eri joukkuetta.

Andrew Okolie määritteli asian näin:

    "Social identities are relational; groups typically define themselves in relation to others. This is because identity has little meaning without the “other”. So, by defining itself a group defines others. Identity is rarely claimed or assigned for its own sake. These definitions of self and others have purposes and consequences. They are tied to rewards and punishment, which may be material or symbolic. There is usually an expectation of gain or loss as a consequence of identity claims. This is why identities are contested. Power is implicated here, and because groups do not have equal powers to define both self and the other, the consequences reflect these power differentials. Often notions of superiority and inferiority are embedded in particular identities."

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Eihän suomalaisetkaan ulkomailla noudata sen maan tapoja.

Käyttäjän KaroKankus kuva
Karo Kankus

Totta, ja matkustaminen onnistuu vaikka ei tuntisikaan toisen maan lainsäädäntöä. Yleensä riittää terveen järjen käyttö ja mahdollisesti jonkinlainen tutustuminen maan tapoihin.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Suosittelisin kyllä ottamaan selvää ainakin siitä, ajetaanko oikealla vai vasemmalla... Matkailukohteen perintökaaren tunteminen ei ehkä ole niin tärkeätä.

Matti Kolehmainen

Häh mitä? Kyllä minä ainakin noudatan tämän maan tapoja. Pitää olla tosi ylimielinen ja itsekäs ihminen luonteeltaan, jos toisessa maassa ollessaan kuvittelee voivansa elää sen maan tapojen mukaan mistä saapui.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Esimerkiksi NL-aikana kävin Tbilisissä. Kävin iltaisin kapakoissa vaikka maan tapa oli, ettei siellä naiset käynyt, paikallisista siellä oli pelkästään miehiä.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Kulttuureja on lukematon määrä, usein yksittäisellä ihmiselläkin on oma kulttuurinsa: havaitsee helposti vähänkin pidemmässä parisuhteessa.

Olen nainen ja siksi havainnoin yhteisökulttureja, joissa tyttöjen ja naisten mahdollisuutta tehdä valintoja omista tarpeistaan ja haluista käsin ei edistetä. Heidät tavalla tai toisella nujerretaan toimimaan yhteisön edellyttämällä tavalla.

Itse olen saanut ja voinut tehdä tehdä elämästäni sellaisen kuin olen halunnut omissa rajoissani. Arvostan sitä suuresti. Pidän naisten mahdollisuuksia rajoittavia kulttuureja huonompina kuin kulttuuria, jossa olen itse saanut kasvaa ja elää.

Blogini Naisena Suomessa

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Meillä on muutes suvussa tehty sukututkimus äitilinjan mukaan siis poiketen normaalista isälinjasta, liekö sitten mistä moinen tapa tulee mutta tutkimuksessa selvisi että meidän suku saapui Suomeen Ruotsinkautta Skotlannista viikinkiajalla. Virastoissa aiheuttaa hhämmästystä myös että kutsumanimi on sukuni tavan mukaan vasta toinen nimistä eikä etunimi.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomessa maassa maan tavalla tarkoittaa kylläkin maan lakien ja arvojen noudattamista. Itselle kuitenkinvanhasta tavasta parhaiten on jäänytmieleen että kylään saattoi mennä kutsumatta aina tarjottiin syötävää tai ainakin kahvit ja tervehdittiin reippasti halaamalla (tästä on vasta 10-16 vuotta kun niin oli). Kylään menijä saatettiin kutsua arvaamatta saunaakin ja sinne mentiin alsti kokoporukalla niin naiset kuin miehetkin. Suomessa tärkeintä kuitenkin on se että voi luottaa toiseen ilman kateutta tai saamattomuutta. Myös avoimuus, suoruus ja ystävällisyys ovat suomessa tärkeitä arvoja.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Maassa maan tavalla on hyvä sääntö. Se oli isäni neuvo lähtiessäni maailmalle. Maassa maan tavalla tarkoittaa, että emme arabimaissa naureskele rukoukseen vaipuneille, eikä arabit täällä ollessaan vastaavasti oleta minihameiden olevan vapaata riistaa.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Jep, ei minulla tietenkään mitään tuota vastaan ole. mutta oletteko sitä mieltä, että kaikki saavat salata omistuksensa ja kiertää veroja, koska se on Toivakan mielestä "maan tapa"?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Jos maailman kehitys jatkuu nykyisellään. Eli avoin kaikenlainen kanssakäyminen lisääntyy edelleen on todennäköistä, että ihmiset muuttavat työnperässä, rakkauden tähden jne... entistä enemmän. Moniakulttuureja edustavia ihmisiä tulee asumaan hyvin paljon eripuolilla. Jotenkin tähän pitää siis oppia. Itsekin tunnen lukuisan joukon ihmisiä eripuolilta. Kyllä eri tavoista ja käytännöistä puhutaan ja toisia arvostetaan. Yhtään muslimia en tunne sillä tavoin ikävä kyllä. Töissä kuitenkin tapaan ja ihan hyvää porukkaa. Heitä tässä yleensä kuitenkin tarkoitetaan. Siis monikulttuurisuus keskustelussa. Koska heillä on meistä, niin syvästi poikkevia arvoja. Ja osalla on myös kova tuo arvojen vienti eteenpäin. Esimerkkinä tuo Valosen esille nostama suhtautuminen naisiin.

Jos kulttuuri on osaksi asioita, jotka ihmiset vain "tietävät". Tietäminen johtuu kasvamisesta tässä ympäristössä ja vain tiedetään miten kuuluu toimia. Se kyllä muuttuu ajansaatossa uudenlaiseksi. Kultuuriin kuuluu aina myös palkinto sen noudattamisesta ja rangaistus, jos ei sitä noudata.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset